​Politikker ​

Skolen vedtager løbende politikker.

Der er et stort frirum på en efterskole. Tid som ikke er reguleret og ikke nødvendigvis er overværet af en voksen.

Vi kan af gode grunde ikke reagere eller håndtere situationer, konflikter eller overtrædelser af skolens regler, hvis ikke ved, at disse sker.

Derfor appellerer vi til vores elever og forældre om at vise os den tillid og loyalitet, at de fortæller os, hvis de har mistanke eller viden om, at nogle af disse ting sker på vores skole.

​Så kan vi gøre noget. Så kan vi hjælpe eleverne til at løse eller håndtere situationen, konflikten eller overtrædelsen.

​Som forældre kan man have tillid til, at vi sagtens kan løse eller håndtere det, uden at hele skolen ved hvem der har fortalt os om det.

Energidrikke, sodavand og tomme kalorier

Energidrikke er fyldte med koffein og sukker. Derfor er det ikke tilladt for eleverne at drikke energidrikke på skolen.

Sodavand, chips, slik og kager er jo noget de fleste af os kan lide. Men ingen af delene er sundt i for store mængder. Vi forsøger at begrænse elevernes indtag af sukker og tomme kalorier i løbet af ugen. Kost har har stor indflydelse med elevernes indlæringsevner, koncentration og energi, og netop derfor har vi en holdning til, at indtaget af tomme kalorier skal begrænses så meget som muligt i hverdagene.

Af den årsag må eleverne kun indtage sodavand, slik og andet på deres bo-område.

Vi appellerer også til, at man som forældre ikke forsyner sit barn med sodavand og andet i store mængder. Eleverne har selv mulighed for at køre til Skælskør og handle to gange om ugen.

Ind imellem er der elever, som har lidt ondt i livet. For nogle elever er en god snak med enten familien derhjemme eller en voksen her på skolen er nok. For nogle vokser tingene sig nogle gange over hovedet, og de tyr til andre, og mere skadende adfærd på deres egen krop. Vi er altid parate til at hjælpe et ungt menneske, som vi har i vores fællesskab. Men vi må også sætte grænser for hvad vi som skole kan rumme, hvis den selvskadende adfærd tager overhånd for eleven.

I alle sådanne tilfælde er samarbejdet med forældrene utroligt vigtigt. Som det fremgår af nedenstående politik for selvskadende adfærd, skal eleven være villig til at indgå i en eller anden form for nærmere aftalt forløb, og det skal på alle måder sikres, at eleven stopper med den skadende adfærd.

Skolens politik for selvskadende adfærd

Sejlads på efterskolen​

Efterskolen Solbakkens sejladsretninger, forår 2012.

Efter de nye retningslinjer fra Søfartsstyrelsen af marts 2012, skal hver institution formulere deres egne retningslinjer.

• Sejlads foregår kun mellem d. 1. maj og d. 1. oktober
  • Sejlads kan foregå i alle typer fartøjer
  • Sejladsens placering og deltagere skal være kendt af andre end de deltagende (f.eks. af forstander eller sekretær)
  • Det skal være muligt at komme i telefonisk kontakt med den/de deltagende lærere
  • Alle deltagere skal bære personligt redningsudstyr (redningsvest)

Det tilstræbes at sejladsen afvikles i vind og vandforhold, der er vurderet forsvarlige af mere end én person (f.eks. en anden sejladskyndig på skolen), og aldrig i mere end 8-10 m/sek. for kajak og kano i åbent vand.

Der må ikke deltage personer/elever, der ikke ønsker at deltage.

Det tilstræbes, at der afholdes kæntringsøvelser i fartøjerne.

Tjæreby, april 2012

Vi søger ny kollega pr. 1. august 2024
05-03-2024
Har du lyst til at arbejde med unge ordblinde? Har du lyst til at indgå i et varmt, forpligtende fælleskab med stor indflydelse på dit arbejde?