læsevanskeligheder og skrivevanskeligheder

introugen

Vi er en ordblindeefterskole, der underviser unge ordblinde, og unge med specifikke læsevanskeligheder og skrivevanskeligheder samt stavevanskeligheder.

Alle elever bliver testet i dansk, matematik og engelsk i introugen. Herefter bliver eleverne fordelt på henholdsvis 9. og 10. klassehold.

Alle hold har to lærere tilknyttet i dansk og matematik. 9. klasserne har ca. 12-15 elever på holdene, og 10. klasserne ca. 15-18 elever.

Alle skolens elever har udfordringer i forbindelse med skrivevanskeligheder og læsevanskeligheder, men vores dygtige og specialuddannede lærere er vant til at tage udgangspunkt i den enkelte elevs faglige udfordringer i forbindelse med elevens vanskeligheder.

Et ophold på en ordblindeefterskole kan afhjælpe skrivevanskeligheder og læsevanskeligheder. Vi kan ikke udøve mirakler, for man kan tvinge hesten hen til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke. Vi kan give eleven mere selvtillid og større tro på, at han eller hun kan, såfremt eleven selv vil og er villig til at lægge en solid arbejdsindsats.

Et år på Solbakken betyder:

• To lærere på hvert hold
  • Specialuddannede og engagerede lærere
  • ​Gode kammerater, mere selvtillid og en fornyet tro på fremtiden
  • Et år med faglig undervisning på små hold i dansk, engelsk og matematik
  • Et år med andre unge med de samme udfordringer og de samme erfaringer
  • ​Niveaudelt undervisning med fokus på skrivevanskeligheder og læsevanskeligheder

Optagelse for unge med skrivevanskeligheder

​Vi optager elever løbende igennem efteråret og vinteren inden skolestart.

Det er en god ide at besøge skolen på Efterskolernes dag, som altid ligger den sidste søndag i september måned. Her har alle landets efterskoler åbent hus fra kl. 13 -17.

Ansøgning om optagelse sker ved at man sender skolen en ansøgning. Enten via skolens hjemmeside eller via en ansøgning afleveret på Efterskolernes dag.

Optagelsessamtale

Alle ansøgere visiteres igennem en samtale med skolens forstander. Samtalen foregår mellem den og forstanderen, så vi kan danne os et indtryk af eleven og hans eller hendes faglige vanskeligheder. Vi kan ikke optage elever, som ikke har skolefaglige udfordringer. I vurderingen af den enkelte elev indgår også ting som modenhed, og forstanderen forsøger også at få en pejling af, om det er eleven selv der ønsker at komme på efterskole. Det kan være svært at motivere en ung, hvis det kun er forældrene eller skolens ønske. Samtalen varer ca. en times tid.

For eventuelt at kunne optage en ansøger skal vi have en ordblindetest samt skolefaglige udtalelser.

Når al dokumentation er i hus, og vi har vurderet at ansøgeren er en elev til os, vil I blive formelt informeret af skolens kontor om optagelse. Når indmeldelsesgebyret er indbetalt, er kontrakten mellem skolen og ansøgeren indgået.

Skolen søger om statsstøtte til familien. Den gives til den/de forældre, som bor sammen med eleven. Og gives efter husstandsindkomsten to år tidligere end skolestart.

Du kan kontakte os på 58 14 11 52 eller på forstander@efterskolensolbakken.dk.​