​Fælles aktiviteterbisserup, under trappen

Et efterskoleår er jo meget andet end holdundervisning. Der er mange fælles aktiviteter og opgaver, der skal løses for at hverdagen fungerer på en efterskole, hvor 85 mennesker har deres gang.

Måltider: Der er 4 obligatoriske måltider på hverdage på Efterskolen Solbakken:

Morgenmad kl. 7, frokost (varm mad) kl. 12, aftensmad (kold mad) kl. 18.00 samt aftente kl. 21.00.

Alle elever møder til disse måltider med mindre andet er specielt aftalt med en lærer.

Morgentur: Hver morgen efter morgenmaden går vi morgentur. Uanset vejr og vind går vi en af tre ture sammen.

Der skal være helt specielle årsager til, at en elev ikke kan deltage i morgenturen. Det sker kun efter aftale med forældrene og oftest med udgangspunkt i en lægeerklæring.

Rengøring på fællesområderne (skolebygningen): Hver dag gør eleverne rent på deres eget ansvarsområde i ca. 10 minutter. De er oftest to om et område, og på den måde kan vi holde skolen ren og pæn. Rengøringen støttes og godkendes af de lærere, der har timer op til rengøringen.

Ugens elever: Om aftenen efter aftente gør 4-5 elever rent en sidste gang der hvor mange mennesker har været i løbet af dagen. Operationen styres af de to aftenlærere.

Rengøring i husene: To gange om ugen har lærerne lærermøde i en times tid. Mens det står på gør eleverne rent i deres huse efter en aftalt plan. Anstrengelserne godkendes af de to huslærere.

Kontaktgruppemøde: En gang om ugen mødes eleverne sammen med deres kontaktlærer i deres kontaktgrupper og taler om stort og småt.

Husmøde: Inden vi mødes alle sammen til fællesmødet om fredagen, mødes husgrupperne med de to huslærere. Her tales om stort og småt i forhold til at bo sammen og de udfordringer det kan give fra tid til anden.

Fællesmøde: Alle elever og ansatte slutter ugen af sammen til fællesmødet. Eleverne skiftes til, to og to, at lave dagsorden og lede mødet. På fællesmødet kan alt tages op af både lærere og elever.

Bisserup-lejren: I september måned drager hele skolen afsted til tre dages hygge og samvær ved Bisserup Strand. Her bor vi tæt sammen, og dagene går med konkurrencer og sjov. Turen er tænkt som en ryste-sammen-tur, hvor eleverne bliver blandet på kryds og tværs i forskellige sammenhænge.

Skilejren: I februar måned drager alle elever og halvdelen af lærerne afsted mod det kolde nord. Her står den på langrend og alpint ski. Vi bor i hytter tæt på løjperne.

Dramaugen: I foråret løber dramaugen af staben. Eleverne har igennem året arbejdet sig hen imod at turde "være på", og i løbet af ugen lærer de deres replikker og sætter det valgte stykke op. Til stor begejstring for forældrene, som naturligvis inviteres til dramaforestilling om fredagen.

fællesskab