Forældre

Når man vælger at sende sit barn på efterskole, er det hele familien der på en måde bliver involveret.

Det betyder noget for dynamikken i familien derhjemme, at et barn ikke er hjemme hver dag.

Det handler både om savnet, men også om at give slip.

Det kan være svært at give slip, både som forældre og som elev.

Hjemve

Det kan være hårdt at starte på efterskole. Nye omgivelser, nye kammerater og nye voksne. Andre regler end dem man kender, nye måder at gøre tingene på. Nye pligter og nyt indhold i dagen.

Der er meget nyt. Og ikke mindst: ingen mor eller far når det bliver svært eller man er ked af det.

Husk at dit barn er omgivet af andre på en efterskole. Kontakt os hvis du oplever, at dit barn har det svært. Men lad være med at reagerer overfor dit barn, når han eller hun ringer til dig. Husk, at det er nemt og hurtigt at ringe dig op på mobilen; og dit barn ringer lige når det brænder på.

Især ved sengetid kan savnet af dem derhjemme blive lidt overvældende. Så ringer de måske. Flere dage i træk og vil hjem.

Så gælder det om at huske hvorfor du syntes det var en god ide at sende dit barn på en ordblinde-efterskole. Og holde fast.

Nogle gange kan det være nødvendigt, i en periode, at slukke din mobil når du går i seng. Hav tillid til at han eller hun nok skal overleve, og at I må snakke om savnet, når I ses igen i weekenden.

Brug dit "voksenfilter"

Det er jo stærke følelser der er i spil, når de gælder dit barn. Husk at bruge din voksne fornuft inden du reagerer.

Hav tillid til at vi ved hvad vi har med at gøre. Kontakt os, snak med os hvis du er i tvivl, eller synes du oplever et barn, der ikke trives.

Sygemeldinger

Skolen har indrettet et par syge-værelser i hovedbygningen. Her skal eleven opholde sig, hvis de er syge. De må tage deres egen dyne, sovepude og mobil med sig. Intet andet. De må ikke have besøg og får serveret mad på værelset, hvis de ønsker det. Som udgangspunkt ligger eleverne kun en dag på syge-værelset. Hvis de er syge i mere end et par dage, eller de har feber, bliver de sendt hjem til jer.

Det er os der vurderer om dit barn et syg nok til at skulle på syge-værelset. Hvis dit barn ringer hjem, fulde af harme over at han eller hun ikke må ligge sig syg, så husk lige at kontakte os inden du reagerer. Der kan være mange grunde til, at en elev gerne vil lægge sig syg (udover reel sygdom, selvfølgelig!): det regner og der er løb idag; der er aflevering i dansk og man har muligvis ikke fået lavet sine lektier.

Det lyder måske kynisk i dine forældre-ører, men det er ikke desto mindre sandt.

Send os en mail​

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Besøg os på Facebook

​​Vurderet 4,6 / 5 stjerner på baggrund af 75 anmeldelser på Facebook