Weekender

it-weekend

Weekender på en efterskole er noget helt særligt. Hos er der to weekender i løbet af året, hvor eleverne skal blive her:

Den sidste weekend i september. Lørdag har vi forældredag og søndag er Efterskolernes dag, hvor eleverne er værter og rundvisere for vores mange gæster. Eleverne kan få fri fra søndagen hvis de skal besøge andre efterskoler.

Det er i høj grad eleverne, der bestemmer hvad der skal ske en given weekend, men nogle gange kan en lærer godt finde på at "forlange", at de kommer ud og får noget frisk luft i form af en rask gåtur!

Nogle weekender vælger 5-6 elever at blive, mens andre weekender bliver op til 30-40 elever at blive. Eleverne bliver spurgt om tirsdagen om de skal være her den kommende weekend. Det sker fordi vores køkken skal have mulighed for at købe ind og eventuelt sørge for mad.

Specielle weekender i løbet af året

I løbet af skoleåret har vi forskellige tema-weekender, hvoraf den første typisk er den ene af de to it-weekender. Alle weekenderne fremgår af kalenderen og vil også blive omtalt i det månedlige nyhedsbrev.

It-weekend

Her kan eleverne dyrke deres lidenskab for computerspil, men mange elever er også med og hygger sig med tv-serier, TikTokdans eller FIFA-spil.

Pige- og drengeweekend

To weekends i løbet af året er afsat til henholdsvis pige- og drengeweekend. Her får eleverne mulighed for, at være sammen på en anden måde. Begge elevgrupper er selvfølgelig med til at bestemme weekendens indhold, og det er typisk også "pige-og drengelærere", der er på arbejde de pågældende weekender.

Venne-weekend

Engang i foråret har vi en venne-weekend. Her får eleverne mulighed for at invitere en kammerat hjemmefra eller en søskende til at være elev på skolen i et døgn.