Specifikke indlæringsvanskeligheder hos vores elever

Efterskolen Solbakken er en skole for unge med specifikke indlæringsvanskeligheder, hvilket kan være unge med dysleksi og dyslektiske træk (ordblindhed) eller med specifikke læse- og skrivevanskeligheder.

Hvad er Efterskolen Solbakken

Vi kan optage 74 elever, fordelt på 9. og 10. klassetrin.  Du kan læse mere her om optagelse på skolen for unge med specifikke indlæringsvanskeligheder som for eksempel ordblindhed og dysleksi. Desuden kan du kontakte skolens kontor på 58 14 11 52, men du kan også skrive til forstander@efterskolensolbakken.dk.

Dansk og matematik: alle hold undervises på små hold og med to lærere tilknyttet.

9. klasse, afgangsprøver i dansk og matematik

Vores 9. klasse-elever går til afgangseksamen i dansk og matematik. I de øvrige fag i 9. klasse undervises ud fra Fælles Mål, så de står mål med undervisningen i Folkeskolen.

​10. klasse

Eleverne går til afgangsprøver i dansk, engelsk og matematik.

På begge årgange undervises eleverne på små hold, og med to lærere tilknyttet. I engelsk er holdene også små, og der er en lærer tilknyttet.

Specifikke indlæringsvanskeligheder efterskole med 50 års erfaring

Efterskolen Solbakken åbnede dørene for det første elevhold i 1974.

Vi har hele tiden været en efterskole for unge med dysleksi eller ordblindhed. Da skolen startede blev denne gruppe unge kaldt "læseretarderede", men det udtryk bruges heldigvis ikke mere.

I årenes løb er vores efterskole for ordblinde og andre indlæringsvanskeligheder vokset i elevantal, og i dag består skolen af hovedbygningen, seks elevhuse og en hal.​

Alle seks elevhuse blev gennemgribende nyrenoveret i

2018.

Klik her for at hente Fødevarekontrollens Kontrolrapport.​​

Bestyrelsen

Bestyrelsen er sammensat af 7 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter. Bestyrelsens medlemmer vælges for 2 år ad gangen på den årlige generalforsamling i maj måned. Dog vælges suppleanterne kun for 1 år ad gangen. For at kunne deltage i generalforsamlingen skal man have betalt kontingent til skolekredsen.

Aktuelt består bestyrelsen af forældre til tidligere og nuværende elever samt lokale med interesse i vores fokus på unge med specifikke indlæringsvanskeligheder. For at blive medlem af bestyrelsen skal man være myndig.

Næste generalforsamling er tirsdag d. 22. maj 2024 kl. 19.00.

Formand for bestyrelsen

Gerda Andersen, Eggeslevlillevej 75, 4230 Skælskør, tlf.: 2015 2094

Vi søger ny kollega pr. 1. august 2024
05-03-2024
Har du lyst til at arbejde med unge ordblinde? Har du lyst til at indgå i et varmt, forpligtende fælleskab med stor indflydelse på dit arbejde?