​10. klasse på Efterskolen Solbakken

Skolens 10. klasse-elever undervises i de tre obligatoriske fag: dansk, engelsk og matematik.

Eleverne er fordelt på små hold og med to lærere tilknyttet i dansk og matematik. I engelsk kan de vælge imellem 5 faglige niveauer. Nogle få 10. klasseelever vælger ikke at gå til afgangsprøve i engelsk, og deltager  i stedet engelskundervisningen i en af 9. klasserne.

Udover de tre fag har 10. klasse følgende undervisning:

Litteratur: Faget er en forlængelse af danskundervisningen. Det er en blanding af fælles oplæsning af en novelle, som en eller flere af holdene er i gang med,  og stille læsning af frilæsningsbog efter eget valg.

Løb/cykling: Faget er for at give de store elever muligheden for at få frisk luft og motion.

Idræt: Faget er for at give de store elever mulighed for at udfolde sig fysisk i forskellige lærervalgte idrætsmæssige aktiviteter.

Brobygning: Skolens 10. klasse-elever er i en uges brobygning på ZBC i Slagelse. Her vælger de to ungdomsuddannelser, som de kunne tænke sig at snuse lidt til. De vælger de to indgange kort tid efter skolestart.

OSO: Eleverne arbejder i en uge med deres OSO-opgave, som skal tage udgangspunkt i deres valgte ungdomsuddannelse. Undervisningen forestås af skolens tre vejledere samt forstanderen.

OBU (Ordblinde-undervisning): Timerne er et supplement til den daglige danskundervisning. Formålet med undervisningen er, at gøre eleverne bevidst om deres egne udfordringer og holde dem orienteret om de platforme, der hele tiden udvikles til at støtte og afhjælpe ordblinde.

​Køkkenhold: Alle skolens elever har tjans i skolens køkken. En uge, tre gange årligt er eleverne i køkkenet. Eleverne undervises i madlavning, køkkenhygiejne, rengøring osv. af skolens tre køkkenlærere. Formålet med køkkentjansen er at give eleverne kendskab til hvordan man arbejder i et køkken; at kunne overskue en arbejdsproces og at kunne modtage en opgave og derefter løse den fornuftigt.

undervisning, b